Frida Kahlo v Římě

Jestli má v Římě opravdu něco cenu, tak je to vystát třitisícekilometrovou frontu do muzea Scuderia Del Quirinale na rozsáhlou výstavu mexické umělkyně Fridy Kahlo. Tato výstava již několik let cestuje Evropou, a tak Fridiny autoportréty mohli vidět například Pařížané nebo berlínští fanoušci umění. 

Výstava Frida Kahlo komplexně zachycuje její tvorbu a celý život. Návštěvníci si tak můžou zblízka prohlédnout nejen její světoznámé autoportréty, na nichž je mimochodem velmi patrný vývoj Fridiny osobnosti, ale také expresivní náčrty z diáře. Autoportréty této Mexičanky asi nemusíme dlouze představovat. V jejích dílech se odráží historie, pracují se symbolismem a surrealistickými idejemi a propojují kořeny mnoha kultur.

Exhibice je o to zajímavější, že ukazuje i díla jejího dlouholetého manžela Diaga Rivery, díky nimž můžeme porovnat jejich odlišné přístupy k malbě. Kahlo, ač často pracovala s fantazií a symbolikou, zachovává kritický pohled na portrétovanou osobu. Rivera osobu idealizuje a zkrášluje. Zvláště patrné je to například u dvojportrétu Natashy Gelman (pozn. redakce sběratelka moderního umění).

Další část výstavy ukazuje několik desítek Fridiných portrétů a fotografických momentek z jejího života zachycených známými fotografy. Mezi nejznámější umělce, kteří ji pravidelně navštěvovali v jejich Modrém domě, patří třeba Leo Matiz, Nickolas Muray nebo Lucienne Bloch. Frida se stala vyhledávaným objektem fotografů krátce po autobusové nehodě, při které ji kovová tyč probodla břicho a utrpěla další vážná zranění. Velmi nábožní Mexičané ji proto začali vnímat jako zázrak.

Posledním kouskem vyváženě poskládané výstavy byla díla autorů, která Fridu nějakým způsobem ovlivnila nebo inspirovala její tvorbu. Velmi blízko měla k britskému surrealistickému malíři a básníkovi Rolandu Penroseovi. Dle portrétu jeho exmanželky Valentiny například namalovala svůj autoportrét (rovněž s trnovým náhrdelníkem) v době, kdy se rozváděla s Riverou.